خرید و فروش پالت پلاستیکی
پالت کاسپین
فرآیند کامل بازیافت پلاستیک

پلاستیک ها در زندگی ما جا افتاده و حذف آنها را سخت می کند. در دنیای مدرن، پلاستیک در همه جا استفاده می شود. بازیافت بهترین راه برای کاهش تعداد پلاستیک ها در محیط ماست.

بنابراین، چگونه پلاستیک ها را بازیافت می کنید؟ به خواندن ادامه دهید تا در مورد فرآیند بازیافت پلاستیک و مزایای آن، از جمله:

فرآیند بازیافت پلاستیک مرتب سازی و خرد کردن مواد فتوشیمیایی برای ایجاد محصولات مفید و کاربردی است. بازیافت پلاستیک هایی را که اغلب به عنوان زباله دور ریخته می شوند، تجزیه می کند. هدف از فرآیند بازیافت پلاستیک سود بردن به محیط زیست از جمله محیط زیست، اکوسیستم ها و زندگی انسان است.

بازیافت پلاستیک با حذف پلاستیک از محیط زیست به دنبال کاهش آلودگی است. علاوه بر این، زمانی که فرآیند بازیافت به درستی انجام شود، زباله های پلاستیکی را قادر می سازد تا در محصولات پلاستیکی آینده مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

چرا بازیافت پلاستیک مهم است؟


زباله های پلاستیکی باعث ایجاد مشکلات بسیاری از جمله، اما نه محدود به، مرگ و میر حیوانات، آلودگی و نگرانی های بهداشتی می شود.

بازیافت پلاستیک در افزایش عمر مکان های دفن زباله حیاتی است. بازیافت همچنین باعث کاهش آلاینده ها و محرک های محیط می شود. علاوه بر این، تولید محصولات از طریق بازیافت باعث صرفه جویی در انرژی بیشتر از تولید و همچنین کاهش اثرات منفی مواد غیرقابل تجزیه بر محیط زیست می شود.

بازیافت پلاستیک نسبت به ساخت مواد جدید زمان‌بر و ارزان‌تر است. این فرآیند همچنین تا حدی با کاهش مصرف سوخت فسیلی به پاکیزگی و ایمنی محیط کمک می کند، زیرا پلاستیک از نفت خام ساخته می شود. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده بازیافت را تشویق می کند تا مواد پلاستیکی را از اقیانوس ها و دیگر منابع آب منحرف کند.

علاوه بر این، بازیافت پلاستیک فرصت‌های شغلی و درآمد بیشتری را برای مشاغل و سازمان‌های دولتی ایجاد می‌کند.

مراحل فرآیند بازیافت پلاستیک


در اینجا شش مرحله از فرآیند جدید بازیافت پلاستیک آورده شده است.

مرحله 1: جمع آوری


اولین مرحله شامل جمع آوری مواد پلاستیکی استفاده شده از خانه ها و موسسات است. بازیافت‌کنندگان پلاستیک ظروف بازیافت خود را در مکان‌های عمومی قرار می‌دهند و بیشتر آنها را در مناطق تجاری و مناطق صنعتی قرار می‌دهند. پس از رسوب، پلاستیک استفاده شده در این ظروف، قبل از انتقال به تاسیسات بازیافت، با هم حجیم می شوند.

جمع آوری اولین مرحله ضروری است زیرا هرچه پلاستیک بیشتری جمع آوری شود، مواد بیشتری برای فرآیند بازیافت وجود خواهد داشت. این مرحله اول جایی است که همه می توانند مشارکت داشته باشند. هنگام قرار دادن پلاستیک استفاده شده خود در این ظروف بازیافت، حتماً قبل از انجام این کار، زباله های معمولی و مواد ضایعات پلاستیکی را جدا کنید.

مرحله 2: مرتب سازی


پلاستیک انواع مختلفی دارد، بنابراین مرکز مرتب سازی ابتدا باید آنها را جدا کند. آنها اغلب پلاستیک را بر اساس رنگ یا ضخامت دسته بندی می کنند. مرتب سازی معمولاً توسط ماشین انجام می شود که عمدتاً در محل بازیافت قرار دارد تا کارایی و مقیاس افزایش یابد. با این حال، در بسیاری از جوامع کوچکتر، مرتب سازی پلاستیک با دست انجام می شود، که اغلب توسط داوطلبان هدایت می شود.

مرتب سازی بسیار مهم است زیرا مواد زائد و فرآیندهای صحیح بازیافت پلاستیک را شناسایی می کند. بیشتر ماشین‌های بازیافت می‌توانند تنها یک نوع پلاستیک را در یک زمان بازیافت کنند. برداشت دستی، جداسازی بالستیک یا جداسازی مغناطیسی برای جداسازی پلاستیک برای پردازش بیشتر استفاده می شود.

چیدن دستی اقلام بزرگ و غربالگری OCC را برای حذف مقوای راه راه قدیمی از زباله ها جدا می کند. از سوی دیگر، یک جداکننده بالستیک برای حذف زباله های سفت و سخت استفاده می شود.

جداکننده‌های جریان گردابی (ECS) فلزات غیرآهنی موجود در زباله‌های پلاستیکی را مرتب می‌کنند. جداکننده از یک آهنربای بزرگ تشکیل شده است که جریان ایجاد می کند و فلز را از مواد غیر فلزی جدا می کند.

دستگاه های مرتب سازی نوری از اندازه گیری های مادون قرمز برای شناسایی انواع پلاستیک استفاده می کنند. ماشین‌های نوری دارای حسگرهایی هستند که میزان جذب پلاستیک را اندازه‌گیری می‌کنند. این روش از روش‌های پرتاب به جلو و عقب استفاده می‌کند و مواد پلاستیکی را در یک تسمه نقاله کوتاه برای اسکنر قرار می‌دهد تا نوع پلاستیک را شناسایی کند.

در شرایط خاص، از جداکننده شناور سینک برای کمک به تمایز پلاستیک با چگالی کم و چگالی بالا استفاده می‌شود. این جداکننده با پر کردن یک مخزن بزرگ با آب و قرار دادن پلاستیک در داخل آن کار می‌کند.

شستشو ناخالصی هایی را که ممکن است روند بازیافت را مختل کنند از بین می برد. تأسیسات بازیافت زباله ها را به درستی شستشو می دهند تا از خراب شدن پلاستیک بازیافتی جلوگیری شود. رایج ترین ناخالصی هایی که آنها باید تمیز کنند عبارتند از کثیفی و باقی مانده های آلی. اگرچه پلاستیک در این مرحله تمیز می شود، اما اطمینان از عاری بودن زباله از ناخالصی در مرحله جمع آوری مفید است.

مرحله 3: شستشو


کل فرآیند بازیافت زمانی موثرتر است که پلاستیک قبل از خشک شدن شسته شود. سپس این مرکز بسته به نوع، پلاستیک را از چندین روش شستشو عبور می دهد
سطح آلودگی بازیافت ها از واشرهای اصطکاکی استفاده می کنند زیرا مقرون به صرفه هستند و به نیروی کار کمتری نیاز دارند. واشر یا از انرژی جنبشی یا گرما برای از بین بردن آلاینده ها استفاده می کند.

واشر چرخشی یکی دیگر از گزینه های قابل توجه برای شستشوی پلاستیک از آلودگی ها است. واشرهای چرخشی به عنوان پیش واشر استفاده می شوند، اما این بستگی به میزان آلودگی پلاستیک ها دارد.

مرحله 4: خرد کردن


پس از شستشو، پلاستیک به خردکن ها وارد می شود. خردکن ها با کاهش اندازه و بازیابی پلاستیک زباله نقش اساسی در مدیریت زباله دارند. در این مرحله، خردکن پلاستیک را به قطعات ریز تجزیه می کند.

پلاستیک خرد شده در مراحل بعدی ضروری است. علاوه بر این، قطعات کوچکتر پلاستیک می تواند در کاربردهای دیگر بسیار مهم باشد.

خرد کردن پلاستیک اجازه می دهد تا هرگونه ناخالصی را پیدا کرده و از بین ببرید. به عنوان مثال، بازیافت‌کنندگان می‌توانند فلز را پس از شکستن پلاستیک جدا کنند. سپس با استفاده از فلزیاب یا آهنربا، باقی مانده فلزات حذف می شود. علاوه بر این، تغییر اندازه، حمل و نقل و پردازش محصول نهایی را آسان می کند.

مرحله 5: شناسایی پلاستیک


در این مرحله، پلاستیک برای کلاس خود آزمایش می شود. پلاستیک ها بر اساس چگالی جدا می شوند. بازیافت‌کنندگان ذرات پلاستیک را در یک حوض آب شناور می‌کنند تا ببینند که پلاستیک متراکم‌تر غرق می‌شود در حالی که ذرات متراکم کمتر شناور می‌شوند.

در مرحله بعد، آزمایش طبقه بندی هوا برای شناسایی ضخامت پلاستیک انجام می شود. آزمایش طبقه بندی هوا با قرار دادن قطعات کوچک پلاستیک در یک تونل باد انجام می شود. قطعات ضخیم در بالای تونل پرواز می کنند و ذرات بزرگ پایین تر می مانند.

تأسیسات بازیافت همچنین ممکن است برای شناسایی پلاستیک ها از جمله نقطه ذوب و رنگ آزمایش کنند. آنها می توانند نقطه ذوب را با تجزیه و تحلیل دقیق نمونه های پلاستیکی جمع آوری شده تعیین کنند. پس از فرآیند شناسایی، زمان برداشتن پلاستیک برای پردازش بیشتر است.

مرحله 6: ترکیب کردن


ترکیب کردن مرحله نهایی در فرآیند بازیافت پلاستیک است که شامل تبدیل پلاستیک های خرد شده یا تغییر اندازه به محصولات قابل استفاده برای تولید کنندگان است. آنها اندازه پلاستیک را برای تشکیل گلوله تغییر می دهند. تولیدکنندگان از گلوله ها برای تولید سایر محصولات پلاستیکی استفاده می کنند.

با این حال، همه انواع پلاستیک در یک کارخانه ترکیب نمی شوند. به همین دلیل است که بازیافت‌کنندگان باید پلاستیک را برای مرحله نهایی به کارخانه‌های بازیافت دیگر بفرستند. برخی از شرکت ها نمی توانند انواع پلاستیک را پردازش کنند. انواع جدیدی از پلاستیک ها در پایان فرآیند ترکیب ظاهر خواهند شد.

بازیافت انواع مختلفی از پلاستیک ممکن است، مانند:

  • نایلون ها
  • ABS
  • استال
  • پلی اتیلن (مانند پالت پلاستیکی و دیگر مصنوعات پلاستیکی)


جمع بندی

پلاستیک ها برای محیطی که ما در آن زندگی می کنیم مضر هستند. شما می توانید با آگاهی بیشتر از پلاستیک های اطراف خود و همچنین شروع به بازیافت پلاستیک ها در جایی که ظروف بازیافتی وجود دارد، تفاوت ایجاد کنید.
 

3.0/5 (2 رای)
ارسال نظر
verification